Βιολογικά Προϊόντα: Υγεία ή καινούρια μόδα;

Την τελευταία δεκαετία τα Βιολογικά Προϊόντα βρίσκονται στο προσκήνιο κερδίζοντας ολοένα και περισσότερους θαυμαστές αλλά και ράφια των σούπερ μάρκετ. Είναι καινούρια μόδα που μαζί με όλα τα υπόλοιπα θα κάνει τον κύκλο της και θα εξαφανιστεί ή μήπως είναι επιτακτική ανάγκη στροφής στην διατροφή μας για μία καλύτερη ποιότητα ζωής;

Τα Βιολογικά Προϊόντα βασίζονται σε μία μέθοδο καλλιέργειας από την οποία λείπουν τα συνθετικά λιπάσματα, τα ζιζανιοκτόνα, οι ορμόνες και διάφοροι παράγοντες ανάπτυξης με αποτέλεσμα το προϊόν να είναι απαλλαγμένο από χημικές ουσίες ή με άλλα λόγια μοιάζει σα να βγήκε μόλις από το χωράφι μας από τον παππού αγρότη. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται σε μια Βιολογική Καλλιέργεια είναι φυσικές και η καταπολέμηση των ασθενειών γίνεται μόνο με οργανικά εφόδια, ενώ το βασικότερο πλεονέκτημα είναι η απουσία των συντηρητικών και των τοξικών ουσιών που συναντάμε στα συμβατικά τρόφιμα.

Πολλοί διαιτολόγοι συνιστούν την αποκλειστικότητα των Βιολογικών Προϊόντων στην καθημερινή μας διατροφή αφού βοηθούν όχι μόνο την υγεία μας και το σώμα μας αλλά και την μητέρα φύση την οποία σέβεται ανεξαιρέτως κάθε μέθοδος Βιολογικής Καλλιέργειας.

Πόσο σίγουροι είμαστε όμως, ότι το προϊόν που κοιτάμε στο ράφι κι έπειτα αγοράζουμε και τρώμε είναι όντως το Βιολογικό Προϊόν που μας λέει η ετικέτα του πως είναι;

Η εύκολη απάντηση σε αυτό μας οδηγεί στο Σύστημα Ελέγχου και Πιστοποίησης του Νόμου 2092/91 και 1804/99 της Ευρωπαϊκής Ένωσης το οποίο εγγυάται την αξιοπιστία των βιολογικών προϊόντων του εμπορίου ως προς την ασφαλή χρήση τους. Στην Ελλάδα το σύστημα αυτό εποπτεύεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Μία δύσκολη απάντηση όμως θα μπορούσε να αντικρουστεί κάθε τέτοιο νόμο -γιατί δεν θα είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος που καταπατείται και θυσιάζεται στο βωμό των οικονομικών συμφερόντων-και θα οδηγούσε σε μία άλλη ερώτηση για όλους εκείνους τους δύσπιστους καταναλωτές που δεν πιστεύουν τίποτε αν δεν το δουν με τα μάτια τους.

Δεδομένου της ραγδαίας ανάπτυξης της Βιοκαλλιέργειας, οι ειδικοί τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιήσει πολλές έρευνες, που δυστυχώς αποδεικνύουν την επικινδυνότητα των βιολογικών προϊόντων αφού ούτε αυτά είναι εντελώς αγνά. Είναι απλή η εξήγηση αυτού: Το γεγονός πως ένα αγαθό έχει παρασκευαστεί στο χωράφι αντί για το βιομηχανικό εργαστήριο δεν σημαίνει πως είναι αβλαβές και ασφαλές για τον άνθρωπο. Διότι και στο χώμα υπάρχουν τοξικές ουσίες όπως υπάρχουν στη φύση και δηλητηριώδη φυτά. Πλέον το χώμα είναι επιβαρυμένο από την εκμετάλλευση του ανθρώπου εδώ και χρόνια και ο πλανήτης μας έχει αλλάξει τις ιδιότητες της ατμόσφαιρας και του εδάφους. Το τελευταίο, προτού χρησιμοποιηθεί για Βιολογική Καλλιέργεια, θα πρέπει να προετοιμαστεί σωστά και να εξεταστεί από ειδικούς οι οποίοι θα εκτιμήσουν την ικανότητά του για μία μεγάλης έκτασης παραγωγή και θα το φροντίσουν με τέτοιο τρόπο ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις του νόμου. Αυτές οι διαδικασίες, ωστόσο, είναι χρονοβόρες και επειδή ο χρόνος είναι χρήμα στην σημερινή εποχή, κανένας καταναλωτής δεν δύναται να γνωρίζει την πορεία του προϊόντος από την αρχή της ζωής του μέχρι τη στιγμή που το αγοράζει. Υπάρχει ένας και μόνο τρόπος για αυτό: Ο παραγωγός και ο καταναλωτής είναι το ίδιο πρόσωπο. Με άλλα λόγια να γίνει ερασιτεχνικός βιοκαλλιεργητής. Σε αυτή την περίπτωση είμαστε προσωπικά υπεύθυνοι για την αγνότητα του προϊόντος μας και απόλυτα σίγουροι για την σωστή διατροφή μας. Σε κάθε άλλη περίπτωση το βιολογικό προϊόν στο ράφι δεν διαφέρει από το συμβατικό αφού σε κανένα από τα δύο δεν γνωρίζουμε την πραγματική διαδικασία παραγωγής του.

Και όχι δεν έχει να κάνει τόσο με την δυσπιστία του καταναλωτή όσο με το παγκόσμιο σύστημα που επικρατεί στο εμπόριο, τα μεταλλαγμένα ζώα και τα προϊόντα αυτών που βγαίνουν κατά καιρούς στο προσκήνιο και την ανάγκη να προστατέψουμε τους εαυτούς μας και το περιβάλλον από την βάναυση εκμετάλλευσή του πλανήτη μας.

Κλείνοντας, για όσους προτιμούν την εικόνα περισσότερο από τις χίλιες λέξεις, αξίζει να παρακολουθήσουν το παρακάτω τρίλεπτο animation με τίτλο ‘’The Scarecrow’’. Δημιουργήθηκε από την Chipotle Mexican Grill, μία αλυσίδα εστιατορίων της Αμερικής, η οποία ξεκίνησε μία εκστρατεία έναντι του fast food που πλήττει ολόκληρη την ήπειρο πάρα πολλά χρόνια. Η μικρή αυτή ταινία έχει ξεπεράσει τα 13 εκατομμύρια views στο YouTube και προσπαθεί με τον δικό της όμορφο τρόπο να αποδείξει πόσο σημαντικό είναι τελικά να φύγουμε από αυτές τις εποχές του πλαστικού φαγητού και να επιστρέψουμε σε εκείνες όπου η γη μας έδινε τα απολύτως απαραίτητα και εμείς τη φροντίζαμε σαν το πολυτιμότερο αγαθό μας.

 

Βούλα Κ.

 

Leave a Reply