Van Gogh Alive-The expierience: ο μεγάλος εικαστικός ζωντανεύει στην Αθήνα

Με αφορμή το μεγάλο εκθεσιακό αφιέρωμα στον σημαντικό ιμπρεσιονιστή, που κάνει στάση στην ελληνική πρωτεύουσα ύστερα από 35 πόλεις και έχοντας κόψει 10 εκατομμύρια εισιτήρια σε όλο τον κόσμο, μία ιστορική αναδρομή στη ζωή και το έργο του είναι επιτακτική ανάγκη για όσους ακόμα δεν κατάφεραν να επισκεφτούν αυτό το υπερθέαμα που στεγάζεται στο Μέγαρο Μουσικής έως τις 5 Μαρτίου.

Αν και το έργο του μεγάλου ζωγράφου δεν αναγνωρίστηκε εν ζωή, μετά τον θάνατό του φλερτάρει όλο και περισσότερο με την κουλτούρα της αφηρημένης τέχνης και του μοντερνισμού και ακριβώς αυτό το μήνυμα θέλοντας ή μη περνάει και η ίδια η έκθεση. Έιναι βασισμένη ολοκληρωτικά σε multimedia εκθέματα με αξιοσημείωτο  το κομμένο αφτί του Βαν Γκογκ που έγινε τρισδιάστατο έκθεμα με το αυθεντικό DNA του ζωγράφου σε γκαλερί της Καρλσρούης.

vangoghalive.megaromousikis.freeminds.gr

 

Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ γεννήθηκε στο ολλανδικό χωριό Ζούντερτ το 1853 και ήταν το πρωτότοκο παιδί από τα 8 συνολικά του πάστορα Θεόδωρου βαν Γκογκ. Επηρεασμένος από τα ηθικά διδάγματα του πατέρα του, ήταν από μικρή ηλικία ένα παιδί προσκολλημένο στην θρησκεία ενώ δεν άργησε να εμφανίσει και συμπτώματα κατάθλιψης. Στα 16 του χρόνια ξεκίνησε να δουλεύει για ένα διάστημα με το εμπόριο έργων τέχνης, στην εταιρεία Goupilator & Company η οποία λίγα χρόνια αργότερα το 1873 τον μεταθέτει στο Λονδίνο και ύστερα στο Παρίσι. Τελικά απολύεται το 1876 και επιστρέφει στο Άμστερνταμ να σπουδάσει Θεολογία. Τελειώνοντας τη σχολή, καταλήγει σε ένα χωριό του Βελγίου ως ιεροκήρυκας και αυτή θεωρείται και η περίοδος κατά την οποία ξεκινά να σχεδιάζει μικρά έργα και πιθανόν αποφασίζει να ασχοληθεί με την τέχνη.

Σε ηλικία 27 ετών παρακολουθεί τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής μαζί με σεμινάρια τέχνης στην ακαδημία της Αμβέρσας αλλά τίποτα από τα δύο δεν λήγει ένδοξα αφού υπήρχαν συνεχώς καλλιτεχνικές διαφωνίες με τους καθηγητές. Η άνοιξη του 1886 τον βρίσκει στο Παρίσι όπου φιλοξενείται από τον αδερφό του, έναν επιτυχημένο πλέον έμπορο τέχνης. Ζει και δραστηριοποιείται στο κέντρο της καλλιτεχνικής δραστηριότητας την Μονμάρτρη. Κατά την παραμονή του, έρχεται σε επαφή με πολλούς ιμπρεσιονιστές και επηρεάζεται σημαντικά από το κίνημα αυτό και ειδικότερα σε ότι αφορά τη χρήση του χρώματος. Χρησιμοποίησε καθ όλη την διάρκεια των δημιουργικών του χρόνων τεχνικές των ιμπρεσιονιστών αλλά διαμόρφωσε παράλληλα και ένα προσωπικό ύφος, το οποίο διακρίνεται από την χρήση συμπληρωματικών χρωμάτων που οι ιμπρεσιονιστές αποφεύγουν. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος που θεωρείται μετα-ιμπρεσιονιστής.

Το 1888 εγκαταλείπει το Παρίσι για την νότια Γαλλία την περιοχή της Προβηγκίας. Αρχίζει να επηρεάζεται από την αγροτική ζωή την οποία την μεταφέρει στα έργα τέχνης του μαζί με μία καινούρια ιδιαίτερη τεχνική των στροβιλισμάτων με το πινέλο-χαρακτηριστικός ο πίνακας “έναστρη νύχτα“-ενώ αξίζει να σημειωθεί πως το έργο “κόκκινο αμπέλι αυτής της περιόδου είναι το μοναδικό έργο που κατάφερε να πουλήσει ο βαν Γκογκ εν ζωή το 1890 αντί 400 φράγκων.

Red_vineyards.vangogh.freeminds.gr

Van_GoghStarry_Night.freeminds.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ένα χρόνο αργότερα εισάγεται στο ψυχιατρικό κέντρο του μοναστηριού του Αγίου Παύλου στον Σαιν Ρεμύ, όπου και παραμένει συνολικά για ένα περίπου χρόνο πάσχοντας από κατάθλιψη αλλά συνεχίζει να ζωγραφίζει. Τον Ιούλιο του 1890 ανήμπορος πια να ξεπεράσει τη νόσο του αυτοπυρπολείται στο στομάχι και πεθαίνει δύο ημέρες αργότερα.

Δεν είναι απολύτως βέβαιο ποιο ήταν το τελευταίο του έργο, αλλά πρόκειται πιθανά για το έργο με τον τίτλο “Ο κήπος του Ντωμπινύ” ή για τον πίνακα “Σιτοχώραφο με κοράκια”.

Μετά το θάνατο του βαν Γκογκ, η φήμη του εξαπλώθηκε ραγδαία, περισσότερα από 800 έργα του μέσα σε δέκα χρόνια “έκλεψαν” μεγάλες εκθέσεις πραγματοποιήθηκαν προς τιμήν του στο Παρίσι, στο Άμστερνταμ, το Βερολίνο και τη Νέα Υόρκη. Πλέον θεωρείται ο σημαντικότερος μετα-ιμπρεσιονιστής ζωγράφος γνωστός στον εικαστικό κόσμο για το αίσθημα της κίνησης που μετέφερε στους πίνακές του.

vangoghalive.freeminds.gr

Η φαντασμαγορική έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής δεν θυμίζει σε καμία περίπτωση αντίστοιχες εκθέσεις του ζωγράφου στο παρελθόν αφού σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο που να προσδίδει κάθε ζωντανή πινελιά σε τρισδιάστατο χώρο. Η Τεχνολογία υψηλής ευκρίνειας υπηρετεί σε όλο της το μεγαλείο την Τέχνη των εικαστικών και υπόσχεται πως θα σπάσει κάθε εισπρακτικό ρεκόρ στις αθηναϊκές αίθουσες.

vangoghalive2.freeminds.gr

Για εισιτήρια επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα Van Gogh Alive: The experience http://www.vangoghalive.gr/

B.K.