Πρόσωπα: Τζένη Καρέζη και τα “τετράδια” της ζωής της

Η σταρ του ελληνικού κινηματογράφου με το όνομα Τζένη Καρέζη έχει μείνει στην ιστορία για τον δυναμικό χαρακτήρα και το αυστηρό περίεργο χιούμορ της σε όλους τους ρόλους που ανέλαβε στην πολυετή πορεία της. Έδινε το δικό της χρώμα στην ηρωίδα και κάθε της έργο το έφερνε εις πέρας με σκοπό να γίνει επιτυχία. Πίσω όμως από τον κρυστάλλινο χαρακτήρα της ίσως να κρύβεται μία ζωή ενός κοριτσιού που ήθελε να δείχνει για πάντα μικρό ακριβώς επειδή μεγάλωσε πολύ νωρίς μέσα στα χρόνια της δικτατορίας.

tzenikarezi-freeminds-gr

Η παιδική ηλικία

Η Ευγενία Καρπουζή, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε το 1934, μοναχοπαίδι του μαθηματικού και γυμνασιάρχη Κωνσταντίνου Καρπουζή, ενώ η μητέρα της, Θεώνη, ήταν δασκάλα. Η αυστηρότητα του προσώπου της αντιπροσωπεύει απόλυτα τις συνθήκες στις οποίες μεγάλωσε μέσα σε μία οικογένεια άκρως συντηρητική. Μάλιστα, ο πατέρας της Κώστας ήταν προσωπικός και στενός φίλος του Ιωάννη Μεταξά, μία φιλία που δυστυχώς μετατράπηκε στα χρόνια της κατοχής σε έχθρα και έγινε ο μικρός εφιάλτης της μικρής τότε Ευγενίας. Οι συνεχείς μεταθέσεις του πατέρα της, έφερναν το κορίτσι αντιμέτωπο συνεχώς με νέο περιβάλλον, νέο σπίτι, νέο σχολείο, νέους φίλους από την αρχή. Τελικά η πόλη της μικρής Ευγενίας έγινε η Θεσσαλονίκη, αμέσως γράφτηκε σε Ελληνογαλλικό σχολείο της Καθολικής Σχολής και εκεί από μία δασκάλα ακούστηκε για πρώτη φορά το όνομα Τζένη. Η Ευγενία το λάτρεψε και θέλησε να το κρατήσει παρά τις διαφωνίες του αυστηρού πατέρα της. Αυτή όμως θα ήταν μόνο η πρώτη από τις πολλές που θα είχε μαζί του και που στο τέλος θα έφερναν τη ρήξη…
tzenikareziteenager-freeminds-gr

Τον χειμώνα του 1942, η  Τζένη έρχεται αντιμέτωπη με τον πραγματικό κόσμο παρακολουθώντας την εκτέλεση δύο συμμαθητών της από τους Ναζί στην πλατεία Αριστοτέλους. Ένα γεγονός που παραδέχτηκε αργότερα πως σημάδεψε όλο της τον εσωτερικό κόσμο. Στο σπίτι της είχε να αντιμετωπίσει έναν αυστηρό πατέρα και μία δυστυχισμένη μητέρα που της φώναζε να φύγει για να γλιτώσει και έξω από το σπίτι αντίκριζε εικόνες μίσους και πολέμου χωρίς καμία ελπίδα για τα όνειρά της.

Ο συνδυασμός αυτής της φυλακής αποτυπώνεται άριστα μέσα στο βιβλίο που έγραψε η ίδια μετά από χρόνια “Τετράδια Ζωής”.

%cf%84%ce%b5%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%b1-%ce%b6%cf%89%ce%ae%cf%82-%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%b5%ce%b6%ce%b7-freeminds-gr

Η οριστική ρήξη πατέρα -κόρης συνέβη όταν η Τζένη αποφάσισε να γίνει ηθοποιός. Έκανε απεργία πείνας για εννέα ημέρες μέχρι να καταφέρει να δώσει εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο και για έναν χρόνο, κατάφερε να κρατήσει μυστικό το γεγονός, ότι σπούδαζε υποκριτική, εκεί ξεκινάει και η φιλία της με την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Το δυνατό χαστούκι που δέχτηκε τότε από τον πατέρα της ήταν αρκετό για να πάρει την μητέρα της και να φύγουν μακριά από το σπίτι. Από τότε συνάντησε τον πατέρα της ελάχιστες φορές κι αυτές ήταν για λίγα δευτερόλεπτα όταν τον εντόπιζε στις πίσω θέσεις του θεάτρου στο οποίο έδινε παραστάσεις, έτσι όπως είχε αποκαλύψει ο τελευταίος της σύζυγος, Κώστας Καζάκος, αφού η ίδια σπάνια μιλούσε δημόσια για αυτόν.

tzenistinsxoli-freeminds-gr

aliki-tzeni-freeminds-gr

Η θεατρική σταρ του ’70

Το 1951, έγινε δεκτή στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όπου μαθήτευσε δίπλα στον Δημήτρη Pοντήρη, τον Άγγελο Tερζάκη – ο οποίος τη βάφτισε Καρέζη-  την Kατερίνα και τον Γιώργο Παππά, που υπήρξε και ο πρώτος μεγάλος της έρωτας. Μετά την αποφοίτησή της, έπαιξε σπουδαίους ρόλους και από το 1969 κι έπειτα ξεκινάει μία ανοδική πορεία που την ανέδειξε σε Ελληνίδα σταρ θεάτρου και κινηματογράφου. Μαζί με τον Κώστα Καζάκο, πρωταγωνίστησε σε έργα των Καμπανέλλη, Άλμπι, Τσέχοφ, Αναγνωστάκη, ενώ το 1985 ερμήνευσε για πρώτη φορά αρχαίο δράμα, με τη «Μήδεια» στην Επίδαυρο και το Ηρώδειο. Ωστόσο, αναμφίβολα η παράσταση που έμεινε στην ιστορία ήταν αυτή που την ανέδειξε σε σύμβολο κατά της χούντας και ταυτόχρονα την έστειλε στην φυλακή. Το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, το 1973,  “Το Μεγάλο μας Τσίρκο” έπαιξε μέσα στα πιο θερμά χρόνια της δικτατορίας των συνταγματαρχών και δόθηκε αμέσως εντολή ώστε η Καρέζη και ο Καζάκος να συλληφθούν από το καθεστώς. Στην παράσταση συμμετείχαν επίσης, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος και ο Νίκος Ξυλούρης.

karezixilouris-freeminds-gr

Το 1955 έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου “Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο“, για να ακολουθήσουν περισσότερες από τριάντα ταινίες με πιο σημαντικές “Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος” (1960), “Η νύφη το ’σκασε” (1962), “Δεσποινίς διευθυντής” (1964), “Μια τρελή τρελή οικογένεια” (1965), “Τζένη – Τζένη” (1966).

tzeni-tzeni-freeminds-gr

Το 1963, πρωταγωνιστεί στα «Κόκκινα Φανάρια», μία ταινία σταθμό στην καριέρα της, που την οδήγησε το καλοκαίρι του 1964, στο κόκκινο χαλί των Καννών. Ο ξένος Τύπος μαγεύτηκε από την ομορφιά της Ελληνίδας ηθοποιού, που τη χαρακτήρισε «βεντέτα χωρίς βεντετισμούς». Μετά την προβολή της ταινίας ακολούθησε ένα ελληνικό γλέντι, με τον Γιώργο Ζαμπέτα και την ορχήστρα του. Η ταινία «Κόκκινα Φανάρια» του Βασίλη Γεωργιάδη, ήταν υποψήφια για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.

kokkina_fanaria-karezi-freeminds-gr

Οι δύο γάμοι και η κοσμική ζωή

Στις 7 Μαΐου του 1962, η Τζένη Καρέζη και ο Ζάχος Χατζηφωτίου, παντρεύονται σε εκκλησία της Φιλοθέης. Ο γάμος τους ήταν το κοσμικό γεγονός της χρονιάς. Εκείνη ήταν ήδη σταρ του σινεμά και εκείνος δημοσιογράφος και συγγραφέας, που μόλις είχε αρχίσει να κάνει τα πρώτα του βήματα στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Το ζευγάρι διασκέδαζε τα βράδια μαζί, ταξίδευε συχνά στο Παρίσι και στο Λονδίνο και απολάμβανε την πλουσιοπάροχα ζωή. Πέντε χρόνια αργότερα η φήμη τρίτου προσώπου φτάνει την Τζένη να ζητήσει διαζύγιο. Χωρίς δεύτερες σκέψεις, δεύτερες ευκαιρίες, δεύτερες προσπάθειες, ευθύς χαρακτήρας και αποφασιστικός όπως ήταν πάντα, μετακομίζει σε ένα διαμέρισμα μόνη της απέναντι από το Χίλτον και δηλώνει πως δεν θέλει να ξαναπαντρευτεί για να ξαναχωρίσει.

Την άνοιξη του 1968, η μεγάλη σταρ, φωτογραφίζεται στο εργένικο σπίτι της. Είχε ήδη γνωρίσει τον Κώστα Καζάκο στα γυρίσματα της ταινίας “Κοντσέρτο για Πολυβόλα“, στην Ισθμό της Κορίνθου. Έναν χρόνο αργότερα, η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος, ανέβηκαν τα σκαλιά της εκκλησίας του Αγίου Χαραλάμπους, που βρισκόταν κοντά στο σπίτι τους. Σε μία λιτή τελετή, χωρίς φωτογράφους, με καλεσμένους στενούς φίλους και συγγενείς του ζευγαριού και ένα απλό γεύμα στη βεράντα του σπιτιού του ζευγαριού. Περίπου ένα χρόνο μετά τον γάμο, η ευτυχία του ζευγαριού ολοκληρώθηκε με τον ερχομό του γιού τους, Κωνσταντίνου. Η επιθυμία της Τζένης να ξαναπαντρευτεί μόνο αν βρει τον άντρα τη ζωής της είχε γίνει πραγματικότητα, το ζευγάρι έμεινε 25 χρόνια μαζί μέχρι τον Ιούλιο του 1992 που η Τζένη έχασε τη μάχη με τον καρκίνο.

karezikazakos-freeminds-gr

Ήταν η θεατρική χρονιά 1988-1989 όταν πρωταγωνιστούσε στην παράσταση «Βυσσινόκηπος» του Τσέχοφ, μαζί με τον σύζυγό της, Κώστα Καζάκο. Οι παραστάσεις του ζευγαριού διακόπηκαν και η ηθοποιός ταξίδεψε στο εξωτερικό για εξετάσεις. Έπειτα από πολύχρονη μάχη με την αρρώστια, στις 27 Ιουλίου του 1992, η Τζένη έφυγε από τη ζωή.

Τον Μάιο του 1992, δύο μήνες πριν από το θάνατό της, η Τζένη Καρέζη, είχε αναφέρει σε επιστολή της στον Τύπο ότι δεν επιθυμεί να φύγει ούτε από την οικογένεια της ούτε από τους φίλους της ούτε από την λατρεμένη της δουλεία. Θέλει να συνεχίσει να αγαπά και να συνεχίσουν να την αγαπάνε, να δίνει και να παίρνει. Ποτέ της δεν συμφιλιώθηκε με την αρρώστια που αντιμετώπιζε γιατί όπως δήλωσαν κοντινά της πρόσωπα δεν πίστευε πως της άξιζε τέτοιο ξαφνικό τέλος αφού ακόμα δεν είχε ξεμπερδέψει με τα όνειρα της, δεν είχε δώσει ακόμα όλα όσα είχε να προσφέρει. Ήταν πάντα μία αγωνίστρια, δυναμική και πανέξυπνη γυναίκα με αυστηρό χαμόγελο και χιούμορ που σίγουρα είχε ακόμα να προσφέρει πολλά από τα ταλέντα της στον ελληνικό χώρο.

Η απουσία της θα υπενθυμίζεται  πάντα μέσα από τις διαχρονικές της ταινίες αλλά και το θέατρο που φέρει το λαμπρό όνομά της στο κέντρο του συντάγματος.

Β.Κ.