Παγκόσμια Ημέρα του θρυλικού Σκαραβαίου

Με άλλα λόγια, σκαθάρι, κατσαριδάκι, χελώνα, Βeetle ή απλώς Volkswagen type 1, όπως και να το ονομάσουμε η ιστορία του συγκεκριμένου μοντέλου ξεπερνά κάθε φαντασία στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αποτελεί το πρώτο χρονολογικά μοντέλο που κυκλοφόρησε η Γερμανική εταιρεία αλλά το αξιοσημείωτο είναι πως η διάρκεια παραγωγής του συγκεκριμένου μοντέλου ξεκίνησε τον Αύγουστο του 1938 και ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2003 με αποτέλεσμα να έχουν κατασκευαστεί συνολικά 21.529.464 αντίτυπα. Αυτό κι άλλα περισσότερα οδηγούν στον συμπέρασμα πως ο τίτλος του θρυλικού αυτοκινήτου του ανήκει δικαιωματικά.

VW 30 1937.freeminds.gr

Η ημερομηνία της παγκόσμιας γιορτής του σκαραβαίου, φυσικά δεν είναι τυχαία, αφού στις 22 Ιουνίου του 1934 ο Αδόλφος Χίτλερ υπέγραψε το συμβόλαιο για την κατασκευή του μοντέλου που θα κατακτούσε την πρωτιά σε παγκόσμιες πωλήσεις. Ο αρχικός σκαραβαίος ολοκληρώθηκε το 1938 και αποτελούσε μέρος της μικρής λίστας των οχημάτων που λανσαρίστηκαν λίγο πριν ή μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και παραμένουν μέχρι σήμερα υψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών και αρκετά ανταγωνιστικά. Τέτοια είναι το Fiat 500, το Jeep και ολόκληρη η σειρά Land Rover.

1945-VW-Beetle.britishcompay.freeminsds.gr

Υπεύθυνος για την επιτυχία του σκαραβαίου θεωρείται ο σχεδιαστής του, Έρβιν Κομέντα (Erwin Komenda, 6 April 1904 – 22 August 1966), εργαζόμενος αρχικά ως βιομηχανικός σχεδιαστής στην εταιρεία Porsche GmbH. Η ιστορία ωστόσο ξεκινά από τον Φέρντιναντ Πόρσε,  έχοντας ως συνεργάτες του τον γιο του, Φέρρι, τον Καρλ Ράμπε, τον Έρβιν Κομέντα και τον Φραντς Ξάβερ Ράιμπις. Η αρχική ιδέα ήταν ο σχεδιασμός ενός αυτοκινήτου για τον λαό, εύκολα προσβάσιμο σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, εξ ου και η ονομασία “Volkswagen-αυτοκίνητο για τον λαό“. Το πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από τον Χίτλερ ο οποίος έδωσε και τις βασικές οδηγίες για ένα φθηνό όχημα που θα μετέφερε 4 ενήλικες ή 2 ενήλικες και 3 παιδιά, με ταχύτητα 100 km/h. Παρά τις οδηγίες ωστόσο για ένα φθηνό αυτοκίνητο, οι σχεδιαστές επέλεξαν τις ακριβότερες δυνατές επιλογές προκειμένου να δημιουργήσουν ένα ανθεκτικό αυτοκίνητο μέχρι και σήμερα.

hitlerandvolkswagen.freeminds.gr

Το 1937 βγήκαν στην αγορά τα πρώτα τριάντα μοντέλα ενώ δεδομένης της μελλοντικής μαζικής παραγωγής του Volkswagen, ιδρύθηκε η εταιρεία Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagen, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Volkswagen-Werke GmbH που εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινητοβιομηχανίας της εποχής. Με τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τις καταστροφικές επιπτώσεις του να εγκυμονούν, το εργοστάσιο πέρασε σε χέρια Βρετανών αφού πρώτα είχε εκμεταλλευτεί πλήρως από τον Χίτλερ-για κάθε πολίτη του Γ΄ Ράιχ με την αγορά του μοντέλου θα ακολουθούσε παρακράτηση από τον μισθό του πέντε μαρκών μηνιαίως-. Οι μεταπωλήσεις δεν κράτησαν καιρό αφού κανένας σπουδαίος βιομηχανικός κατασκευαστής δεν ήθελε τον σκαραβαίο αφού θεωρείτο ένα από τα πιο άσχημα αυτοκίνητα που δημιουργήθηκαν ποτέ και δεν θα είχε εν τέλει την προβλεπόμενη απήχηση στον κόσμο. Κάτι το οποίο είχε δηλώσει ακόμα και ο Χένρυ Φορντ ο δεύτερος εγγονός του ιδρυτή της Ford Motor Company, που θεωρούσε τον σκαραβαίο ένα αντι-οικονομικό και αντι-αισθητικό αυτοκίνητο. Δυστυχώς για τον ίδιο και ευτυχώς για τους εργάτες του εργοστασίου, με το τέλος του πολέμου η βιομηχανία γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη και κατάφερε να κατασκευάσει μέσα σε ελάχιστο διάστημα 1785 οχήματα ενώ μέχρι τα τέλη του 1945 επέστρεψε σε φυσιολογικού ρυθμούς παραγωγής. Τα νούμερα αποτελούν απόδειξη αυτού, αφού ήδη τον Μάρτιο του 1946 έφτασε τα 1.000 αντίτυπα τον μήνα, και από τα 19.244 αντίτυπα συνολικά το 1948, έφτασε τα 46.146 το 1949.

presentation.vw.freeminds.gr

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 60 κατάφερε να αγαπηθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη ενώ η φήμη του έφτασε και στις ΗΠΑ με ιδιαίτερη απήχηση στην νεολαία ως ένδειξη εναντίωσης στην ελίτ των μεγάλων οχημάτων και σύμβολο επανάστασης και αντικομφορμισμού. Το αποκορύφωμα μάλιστα ήρθε όταν το διάσημο λευκό σκαθαράκι βρέθηκε, τυχαία αρχικά, στο εξώφυλλο των The Beetles σε μία φωτογράφιση που έγινε, για τον σκοπό αυτό, στην λεωφόρο Abbey. Η πινακίδα του διάσημου αυτοκινήτου έγινε εν μία νυκτί viral σε όλη την χώρα αφού βάλθηκαν όλοι να την “αντιγράψουν” ενώ η ιστορία πίσω από το εξώφυλλο των θρυλικών σκαθαριών πήρε απρόβλεπτες διαστάσεις. Το σίγουρο είναι πως ο σκαραβαίος από τότε λατρεύτηκε όσο κανένα άλλο αυτοκίνητο στην ιστορία και άφησε στο δικό του στίγμα στον χρόνο έχοντας  αποκλειστικά την Παγκόσμια αυτή Ημέρα προς τιμήν του.

the-beatles.abbeyroad.freeminds.gr

Σε σχετική ψηφοφορία για το Αυτοκίνητο του Αιώνα, κατέλαβε την τέταρτη θέση τον Δεκέμβριο του 1999, πίσω από το Ford Model T, το Mini ’59 και το Citroen DS-το γνωστό στην Ελλάδα ως βάτραχος. Συνολικά παρήχθη σε 20 χώρες, αριθμός – ρεκόρ, και μάλιστα σε όλες τις ηπείρους, εκτός από την Ανταρκτική. Μέχρι και ένα χρόνο πριν την λήξη της παραγωγής του, το Σκαθάρι έφερε τον τίτλο του αυτοκινήτου με τα περισσότερα αντίτυπα υπό το ίδιο όνομα, τελικώς, το ρεκόρ αυτό καταρρίφθηκε στις 25 Ιουνίου του 2002 από το Volkswagen Golf.

 

Β.Κ.