Γιατί παιδική ηλικία χωρίς παραμύθι δεν νοείται..

Η παιδαγωγική και µορφωτική διάσταση και διδακτική αξία του παραµυθιού έχει πολλές παραµέτρους. Τα παραµύθια αποτελούν κείµενα µε δυνατότητες αναπαραγωγής, µε παιγνιώδεις δραστηριότητες, µε κάποια σκηνοθεσία, που αποκαλύπτουν ενδεχοµένως και πτυχές της προσωπικότητας του παιδιού. Είναι αυτά που όχι μόνο προκαλούν τις δυνατότητές του µαθητή αλλά  µπορούν να συµβάλλουν και στην ανάδειξη των δυνατοτήτων τους. Τα παραµύθια, σχεδιασµένα και αξιοποιηµένα σωστά, δεν προκαλούν πλήξη, αλλά καθηλώνουν µε τη γοητεία τους, προκαλούν και εξάπτουν τη φαντασία και την περιέργεια.  

παραμύθι
Αυτο που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι  οι έννοιες της ταύτισης, της προβολής, του παιχνιδιού, της δηµιουργικότητας, της ενεργοποίησης φαντασιώσεων και φαντασίας είναι άρρηκτα συνδεδεµένες µε τα παραµύθια˙ γι’ αυτό και µπορούν τα παραµύθια να γεφυρώνουν τον κόσµο που προβάλλουν µε αυτόν της καθηµερινής εµπειρίας του παιδιού, να συµφιλιώνουν το αλλότριο µε το οικείο. Τα παραµύθια δεν εισάγουν το παιδί µόνο στην ιστορία του λογοτεχνικού κειµένου αλλά και στην προσωπική του ιστορία, ώστε να αποτελούν εξαίρετη πνευµατική τροφή των παιδιών γι’ αυτό. Για τα παιδιά, τα παραμύθια αποτελούν λοιπόν, τα πιο σημαντικά πολιτισμικά και κοινωνικά γεγονότα της ζωής τους, λειτουργώντας ως μέσα κοινωνικοποίησης και εκπολιτισμού. Τα παιδικά παραμύθια προμηθεύουν τα παιδιά με νέες εμπειρίες για διάφορα γεγονότα που μπορεί να συναντήσουν στην πραγματική ζωή, τους παρέχουν νέες πληροφορίες, τους επεξηγούν θέματα που τους προκαλούν περιέργεια και εστιάζουν σε συγκεκριμένα θέματα, λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους.

Ο Αυστριακός παιδοψυχολόγος και ψυχαναλυτής Bruno M. Bettelheim (1976), υποστήριξε ότι τα παραμύθια, εκτός του ότι διεγείρουν το μυαλό του παιδιού και συντελούν στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, συνάμα το προμηθεύουν με τρόπους αντιμετώπισης των εσωτερικών προβλημάτων του και των ανησυχιών του. Αναμειγνύοντας την πραγματικότητα με τη φαντασία, «ενισχύουν την πρωτοβουλία των παιδιών και την ικανότητά τους για αυτονομία με πιο αποτελεσματικό τρόπο από ό,τι οι καθημερινές εμπειρίες της ζωής από μόνες τους». Το στοιχείο της φαντασίας επιτρέπει στο συγγραφέα του παραμυθιού «να εξερευνήσει πολλές όψεις του σύγχρονου κόσμου και των προβλημάτων του και, συνεπώς, να προσφέρει στους αναγνώστες του μια εμπειρία πνευματικής και συναισθηματικής περιπέτειας».

Αντιλαμβανόμενοι λοιπόν ότι δεν μπορεί να υπάρξει παιδική ηλικία χωρίς παραμύθια, δημιουργήθηκε το οπτικοακουστικό υλικό «Παραμύθι χωρίς Όρια».

Η Δράση «Παραμύθι Χωρίς Όρια» αφορά στη δημιουργία μίας ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης παραμυθιών, η οποία απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας με προβλήματα όρασης και όχι μόνο θα συμπληρώσω εγώ. Η βιβλιοθήκη αποτελείται από 10 παραμύθια των εκδόσεων Καλειδοσκόπιο, τα οποία αφηγούνται εθελοντές του Διαβάζω για τους Άλλους, ενώ κάποια από αυτά έχουν προσαρμοστεί κατάλληλα οπτικά, υπό τις οδηγίες του προγράμματος της Πρώιμης Παρέμβασης της Αμυμώνης  ώστε να γίνονται αντιληπτά από παιδιά με προβλήματα όρασης.

Το «Παραμύθι χωρίς Όρια» υπερβαίνει τους αποκλεισμούς και τα εμπόδια, προσφέροντας στα παιδιά με προβλήματα όρασης τη δυνατότητα να απολαύσουν αγαπημένα παραμύθια – μία πολύ κοινή μια δραστηριότητα που ως τώρα στερούνταν λόγω έλλειψης κατάλληλα διαμορφωμένου υλικού. Αξιοποιήστε λοιπόν το «Παραμύθι χωρίς Όρια» μαζί με τα παιδιά σας, τους φίλους, τους συμμαθητές, τα αδέλφια και τους παππούδες, στην εκδρομή, στο ταξίδι, στο σπίτι, στο σχολείο, στην καθημερινότητα του παιδιού, μετά από μία κουραστική μέρα γεμάτη απαιτήσεις και προσδοκίες, σαν ένα ταξίδι σε ένα κόσμο ξεχωριστό όπου όλοι είναι καλοδεχούμενοι και πρωταγωνιστές.

Η δράση «Παραμύθι χωρίς Όρια» χρηματοδοτήθηκε από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση στο πλαίσιο του 3ου Κύκλου του προγράμματος «Σημεία Στήριξης», το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία έξι κοινωφελών οργανισμών, και τα παραμύθια διατίθενται δωρεάν στο Διαδίκτυο.

Τα παραμύθια

Α. Οπτικοποιημένα Παραμύθια

  1. Η γάτα κουμπάρα, Σούλα Μητακίδου – Ευαγγελία Τρέσσου και A. L. Manna, εικονογράφηση Σοφία Φόρτωμα, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  2. Η Μαίρη Πινέζα, Σούλα Μητακίδου – Ευαγγελία Τρέσσου, εικονογράφηση Απόστολος Βέττας, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  3. Ο Κουκούσκα, Μάρω Κατσίκα, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο

 

  1. Aκουστικά παραμύθια
  2. Η Χρυσομαλούσα -9 παραμύθια και μια ξύλινη κουτάλα, Ιωάννα και Έρση Νιαώτη, εικονογράφηση Έλενα Ζουρνατζή, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  3. Είμαι παιδί σας, Alex Latimer, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  4. Η Χρυσούλα, Λίλα Πατρόκλου, εικονογράφηση Βασίλης Παπατσαρούχας, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  5. Μια κάμπια πολύ πεινασμένη, Eric Carle, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  6. Ο κύριος Ιππόκαμπος, Eric Carle, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  7. Ο Πατού και τα ζώα του δάσους, Μιχάλης Καζάζης, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
  8. Το κροκοδειλάκι που έγινε λιβάδι, Χρήστος Μπουλώτης, ζωγραφιές Φωτεινή Στεφανίδη, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο

Δείτε αναλυτικότερα τους συντελεστές και πληροφορίες για τη δράση αυτή στην επίσημα σελίδα της Αμυμώνης: https://amimoni.gr

Η πρώτη δωρεάν ηλεκτρονική βιβλιοθήκη παραμυθιών για παιδιά με προβλήματα όρασης είναι γεγονός, εκμεταλλευτείτε τη!

Αλεξάνδρα