Μαθήματα οικολογικής συνείδησης

Το Σάββατο 15/3 ήταν η βράβευση των οικολογικών σχολείων για το σχολικό έτος 2013-2014.Το Πρόγραμμα “οικολογικά σχολεία” αποτελεί  ένα διεθνές δίκτυο που ξεκίνησε στην Ελλάδα το 1995 και απευθύνεται σε σχολεία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων.  Είναι γεγονός, ότι το μεγάλο βάρος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης – ως μιας διαδικασίας συνειδητοποίησης και εγρήγορσης υπέρ του περιβάλλοντος μέσω της διδακτικής πράξης – χρεώνεται στην τυπική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της.

freeminds

 Ο αντικειμενικός στόχος, λοιπόν του Προγράμματος είναι η αλλαγή συμπεριφοράς όλων μέσα στη σχολική κοινότητα ώστε το σχολείο να γίνει ένα πραγματικό «Οικολογικό Σχολείο».  Αυτό επιτυγχάνεται με την διαμόρφωση και την εφαρμογή του «Οικοκώδικα» (ένα σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς), καθώς και την εφαρμογή ενός Περιβαλλοντικού Σχεδίου Δράσης (αφορά τον περιβάλλοντα σχολικό χώρο και την μετατροπή του σε καθαρό, όμορφο, ανθρώπινο και φιλικό).Σε κάθε σχολείο συγκροτείται η Περιβαλλοντική Επιτροπή, από μαθητές και εκπαιδευτικούς, που επεξεργάζεται τα θέματα ενέργεια, απορρίμματα και νερό. (Αργότερα μπορούν να ασχοληθούν με τα θέματα: μεταφορές, υγιεινή διαβίωση, βιοποικιλότητα, καταναλωτισμός, κ.α.). Παράλληλα, φροντίζει για την υλοποίηση του «Σχεδίου Δράσης» και του «Οικοκώδικα» με τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας. Τέλος, για το άνοιγμα προς την τοπική κοινωνία και την ευαισθητοποίηση  των πολιτών, οργανώνονται εκδηλώσεις και δράσεις σε συνεργασία και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

 Μια πολύ όμορφη εκδήλωση που μαθητές μας μάγεψαν με τα δρώμενα τους και μας συγκίνησαν με τον αφελή τρόπο που μας μάλωναν για την απερισκεψία και αδιαφορία μας για την καταστροφή που προκαλούμε στο φυσικό περιβάλλον. Οι παρακάτω εικόνες δίνουν μια ιδέα από το κλίμα και τα μηνύματα που μαθητές και εκπαιδευτικοί προσπαθούσαν και καθημερινά προσπαθούν να μας εμφυσήσουν.
οικολογικά σχολεία

freeminds

Όταν διαπραγματευόμαστε το θέμα της οικολογίας, ο διάλογος και η συλλογική μελέτη γίνονται  επιτακτικά, μαθητές, δάσκαλοι, γονείς καθένας από εμάς πρέπει να νιώσει τόσο τη μοναδικότητά του σαν άνθρωπος, όσο και την αλληλεξάρτησή του μέσα στο σύνολο. Πόσο επηρεάζει η πράξη καθενός από εμάς μεμονωμένα, αλλά και πόση δύναμη έχουμε σαν σύνολο; Παρευρισκόμενη στην εκδήλωση αυτή συνειδητοποίησα ότι αν από “μικράκια” υιοθετούσαμε αυτή τη νοοτροπία, την οικολογική εν προκειμένοις, τότε ως “μεγάλοι” δε θα είχαμε ανάγκη από διδαχές και θα είχαμε πλήρη επίγνωση της ασυνειδησίας μας απέναντι στο φυσικό περιβάλλον…

Τέλος, θα ήθελα να θέσω ένα προβληματισμό μου. Τα ΜΜΕ καθημερινά μας κατακεραυνώνουν με χιλιάδες ειδήσεις αδιάφορες, κατευθυνόμενες κτλ, όμως δεν είδα ούτε ένα δελτίο ειδήσεων να κάνει αφιέρωμα στις προσπάθειες που κάνουν τόσοι δάσκαλοι και μαθητές για το σπίτι μας, το φυσικό περιβάλλον. Οι απαντήσεις δικές σας!

γιατί τα σχολεία μιας χώρας είναι το μέλλον της σε μικρογραφία…

Αλεξάνδρα

Leave a Reply