Αυτοκίνητο: από την επινόηση του τροχού μέχρι τα σύγχρονα μοντέλα ταχύτητας

Πως θα ήταν άραγε η ζωή στις μετακινήσεις μας χωρίς τους τροχούς; Δεν θα υπήρχε η άμαξα, ούτε το επόμενο εξελιγμένο αμαξίδιο και πιθανώς ούτε αυτό που ξέρουμε όλοι σήμερα ως αυτοκίνητο. Η επινόηση των τροχών ήταν η αρχή προβληματισμού και δημιουργίας όλων των δίτροχων και αμαξιδίων που άρχισαν αργά μέσα στους αιώνες να κάνουν την εμφάνισή τους πίσω από τους σπουδαίους εφευρέτες τους.

Ο πρώτος τροχός και μάλιστα πέτρινος που ανακαλύφθηκε σε αρχαιολογικές ανασκαφές είναι στην Μεσοποταμία και πιστεύεται ότι είναι πάνω από 5500 χρόνων ωστόσο η προέλευση του τροχού χάθηκε μέσα στο χρόνο και παραμένει άγνωστη μέχρι και σήμερα. Γνωρίζουμε πως με κάποιο τρόπο οι πρώτοι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν για τις μετακινήσεις βαρέων αντικειμένων μεγάλους κορμούς δέντρων, κάπως έτσι άρχισαν να δημιουργούνται και τα πρώτα έλκηθρα μέσα από τα οποία πρέπει να εξελίχθηκε και ο τροχός ενώ σε αυτό βοήθησε και η εφεύρεση του τροχού του νερού το 200 π.Χ. με την αξιοποίηση της υδραυλικής ενέργειας.

troxos.freeminds

 

Η αρχή ωστόσο ενός οχήματος το οποίο θα μπορούσε να ονομαστεί αυτοκίνητο έγινε πολύ πολύ αργότερα από την επινόηση του τροχού. Οι άνθρωποι πέρασαν αιώνες πάνω σε άμαξες και άλογα καθώς ήταν ο μόνος τρόπος να ταξιδεύουν. Η αρχή έγινε στην Γαλλία, το 1769, όταν ο Nicolas Jοseph Cougnot δημιούργησε το πρώτο ατμοκίνητο όχημα, ένα αυτοκινούμενο αμάξι, το fardier.

 

nicolasjosh.freeminds

Έγινε λοιπόν η αρχή για μία σειρά από αξιόλογες προσπάθειες καθώς λίγα χρόνια αργότερα το 1770, ο Γερμανό-Αυστριακός εφευρέτης Siegfried Marcus συναρμολόγησε ένα μηχανοκίνητο αμαξίδιο και ο Etienne Lenoir έφτιαξε το πρώτο αυτοκίνητο με μηχανή εσωτερικής καύσης. Τέλος, ένα χρόνο αργότερα ο Etienne Lenoir πραγματοποίησε το πρώτο ταξίδι με αυτοκίνητο καλύπτοντας διαδρομή 19,3 χιλιόμετρα με μέση ταχύτητα 6,4 χιλιόμετρα την ώρα και ισχύ μόλις 0,5 ίππους. 

Ένας ακόμη σταθμός στην ιστορία της αυτοκίνησης σημειώνεται το 1892. Είναι το έτος που ο Rudolf Christian Karl Diesel κατασκευάζει τον πρώτο κινητήρα εσωτερικής καύσης με καύσιμο το πετρέλαιο. Αρχικά ο κινητήρας του δεν χρησιμοποιήθηκε στα αυτοκίνητα, αλλά το 1898 κινητήρες ντίζελ χρησιμοποιούνταν σε εργοστάσια.  

roudolfdiesel.freeminds

 

revolutioncars.freeminds

Το 1891 τα πρώτα αυτοκίνητα της Αμερικής κατασκευάσθηκαν από τον John Lampert. Ήταν τρίτροχα με οροφή από άμαξα , ενώ το 1895 ο ίδιος παρουσίασε και τετράτροχη έκδοση. Και κάπως έτσι φτάνουμε στην ραγδαία εξέλιξη του αυτοκινήτου μετά το 1920. Η τελειοποίησή του επέτρεψε στις φίρμες της εποχής εκείνης να κατασκευάσουν αυτοκίνητα πολυτελείας, τα οποία κυκλοφορούσαν κατά χιλιάδες στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές πόλεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1895 κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ μόλις 4 αυτοκίνητα, ενώ το 1920 η παραγωγή τους εκεί έφτασε τα 2.000.000. Οι συνεχείς βελτιώσεις στον κινητήρα και στο αμάξωμα έκαναν φανερά από πολύ νωρίς τα τεράστια πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου απέναντι στα άλλα μεταφορικά μέσα.

Λίγο αργότερα από το πρώτο τρίτροχο αμάξι, ο Ντάιμλερ και ο Μπένζ ίδρυσαν από κοινού Εταιρεία παραγωγής και το 1901 κατασκεύασαν ένα πανάκριβο αυτοκίνητο για τον Γενικό Πρόξενο της Αυστροουγγαρίας το οποίο ονομάστηκε από το όνομα της κόρης του αγοραστή «Μερσέντες».

Μία στάση στην εξέλιξη του αυτοκινήτου δόθηκε από τον λεγόμενο Νόμο της Κόκκινης Σημαίας (RED FLAG ή LEGISLΑΤIΟΝ). Ο νόμος αυτός ρύθμιζε την ταχύτητα των αυτοκινήτων και το 1896 καταργήθηκε στην Αγγλία με αποτέλεσμα μία από τις πιο κατακριτέες πράξεις που έγιναν εναντίον της οδικής μηχανοκίνησης στην Αγγλία.

Στη χώρα μας το πρώτο αυτοκίνητο κυκλοφόρησε το έτος 1896 και ήταν ένα τρίκυκλο Peugeot που «εκινείτο χωρίς άλογα» όπως χαρακτηριστικά έγραψε ο τύπος της εποχής.

Η λέξη αυτοκίνητο, προήλθε από «αυ» όπου δημιουργήθηκε η αντωνυμία «αυτό» και με την προσθήκη του ρήματος «κινέω» πλάστηκε το αρχαίο επίθετο “αυτοκίνητος” αυτός που κινείται από μόνος του.

Οι Γάλλοι πήραν το επίθετο «αυτοκίνητος», κράτησαν το πρώτο συνθετικό auto («αυτό» προφέρεται «οτό») πρόσθεσαν τη δική τους λέξη για την κίνηση για την κίνηση mobile και έφτιαξαν νέα την autobobile.

 

 

 

Σήμερα, αιώνες μακρία από τις μεγάλες αυτές εφευρέσεις αυτοκινήτων το μόνο σίγουρο είναι πως ο άνθρωπος κατάφερε να εκμεταλλεύεται συνεχώς τα χίλια καλά αυτού του κόσμου και να δημιουργεί χιλιάδες άλλα κακά εις βάρος του μόνο για τον ιερό βωμό του χρήματος. Διότι πλέον κυκλοφορούν στους δρόμους περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο από αυτά, συμβάλλοντας σημαντικά στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος και στη ρύπανση της ατμόσφαιρας.

 

 

Βούλα Κ.

 

Leave a Reply