Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας

 Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας

Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας (European Road Safety Day) καθιερώθηκε το 1999   ύστερα από απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ενισχύει την όλη προσπάθεια για την  Παγκόσμια Εβδομάδα για την Οδική Ασφάλεια που έχει καθιερωθεί από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών.

Ο στόχος λοιπόν δεν είναι άλλος από την ασφάλεια και την πρόληψη της ζωής στο δρόμο.

Με αυτόν τον τρόπο γίνεται το πρώτο βήμα για τη προστασία της ζωής στο δρόμο και την εξάλειψη της κακής οδηγικής συμπεριφοράς. Ειδικά στη ελλάδα οπου τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν ένα από τα σοβαρότατα πρόβληματα της δημόσιας υγείας. Ουσιαστικά, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας δίνει την ευκαιρία να συγκεντρωθούν εμπειρογνώμονες και ερευνητές, πολιτικοί ιθύνοντες, εκπρόσωποι του κλάδου αλλά και οργανώσεις των θυμάτων για να συζητήσουν τρόπους βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.Ατυχήματα στο δρόμο συμβαίνουν συνεχώς σε μεγάλο ποσοστό αυτών να οφείλονται σε πολλούς παράγοντες όπως το ανθρώπινο λάθος, η αμέλεια, η απερισκεψία, η περιφρόνηση του κινδύνου, η άγνοια. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Παύλος Μυλωνάς» (2008), οι Έλληνες οδηγοί είναι οι πιο επιθετικοί στην Ευρώπη.

Βασικές αρχές οδικής συμπεριφοράς

Υπάρχουν μερικά απλά πράγματα που μπορούμε όλοι να κάνουμε για να διατηρούμε τους δρόμους μας ασφαλείς. Εκτιμάται ότι αν όλοι έβαζαν τη ζώνη ασφαλείας, τηρούσαν τα όρια ταχύτητας και δεν οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ, θα μπορούσαν να σωθούν περισσότερες από 12.000 ζωές τον χρόνο στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Διάσπαση της προσοχής

Οι οδηγοί πρέπει να έχουν διαρκώς συγκεντρωμένη την προσοχή τους στον δρόμο. Όχι μόνον για τη δική τους ασφάλεια, αλλά και για την ασφάλεια των επιβατών τους και των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου.

Εκπαίδευση οδηγών

Για να πάρουν άδεια οδήγησης, ορισμένες κατηγορίες οδηγών πρέπει να κάνουν επιπλέον μαθήματα πέραν των βασικών. Για παράδειγμα, οι επαγγελματίες οδηγοί στην ΕΕ πρέπει να έχουν ειδική κατάρτιση. Πολλοί δε κατ’ επανάληψη παραβάτες καλούνται να εγγραφούν σε προγράμματα επανεκπαίδευσης προκειμένου να βελτιώσουν τη συμπεριφορά τους όταν οδηγούν.

Επιβολή του νόμου

Η επιβολή της τήρησης του κώδικα οδικής κυκλοφορίας είναι απαραίτητη όχι μόνον για να τιμωρούνται οι παραβάσεις, αλλά και για να αποτρέπεται η παραβατική συμπεριφορά και να ενθαρρύνεται η υπεύθυνη οδήγηση.

Ικανότητα οδήγησης
Ζώνες ασφαλείας

Η χρήση ζώνης ασφαλείας είναι ο ευκολότερος και φθηνότερος τρόπος για την αποφυγή τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι ζώνες ασφαλείας δεν απαιτούν ειδική τεχνολογία και τοποθετούνται σε όλα τα αυτοκίνητα. Από το 2006 η χρήση της ζώνης ασφαλείας είναι υποχρεωτική σε όλη την ΕΕ για όλα τα οχήματα.

Υπερβολική ταχύτητα

Η υπερβολική ταχύτητα – ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας – αυξάνει σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο ατυχήματος. Η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στο 30% περίπου των τροχαίων ατυχημάτων.

Τέλος, επειδή η οδική παιδεία μπορεί να αναπτυχθεί από τα πρώτα χρόνια της ηλικίας του ατόμου και έτσι  η οδική ασφάλεια να θεωρείται εν μέρη δεδομένη για τους ενήλικες, οι γονείς και οι δάσκαλοι πρέπει να μυήσουν και να εντρυφήσουν τα παιδιά στην οδική ασφάλεια και την ασφαλή κυκλοφορία τους ήδη από το νηπιαγωγείο.

Κωνσταντίνα Γ.

Leave a Reply