Ο Διονύσης Λεϊμονής στο Free minds!

Οι δυσκολίες του εγκλεισμού που βιώνουμε όλοι μπορούν να απαλυνθούν μόνο μέσω των ανθρώπων. Πόσο μάλλον αν συναναστρεφόμαστε με ανθρώπους πολυπράγμονες, δραστήριους και δημιουργικούς. Έχουμε, λοιπόν, την τιμή και τη χαρά να φιλοξενούμε τον φιλόλογο και βραβευμένο συγγραφέα Διονύση Λεϊμονη. Κατάγεται από το Αιτωλικό Αιτωλοακαρνανίας, εργάζεται στον Βόλο ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και είναι μεταπτυχιακός φοιτητής Δημιουργικής Γραφής στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Η δεκαετής πορεία του στο χώρο σηματοδότησε την έκδοση πέντε παιδικών βιβλίων, του τρίτομου έργου Δημιουργική γραφή στην τάξη, του ξεχωριστού Ημερολογίου Δημιουργικής Γραφής, αλλά και τη συμμετοχή σε δύο συλλογικούς τόμους. Παράλληλα, δραστηριοποιείται στον χώρο της κριτικής,  της επιμέλειας και του ραδιοφώνου. Είναι ενεργό μέλος στο ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Οργάνωσης Βιβλίων για τη Νεότητα (ΙΒΒΥ), στον Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και στην Επιτροπή του Κέντρου Βιβλίου Μαγνησιωτών Συγγραφέων.

leimonis

Το πιο πρόσφατο πόνημά σας είναι το Ημερολόγιο Δημιουργικής Γραφής που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Γράφημα τον Ιανουάριο του προσεχούς έτους. Μιλήστε μας για το πώς προέκυψε αυτή η ιδέα και ποιοι συνέβαλαν στην υλοποίησή της.

Το βιβλίο αυτό είναι για μένα μια πρόκληση μέσα από κείμενα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, καταξιωμένων και πρωτόφαντων να επιτευχθεί μια εκκίνηση του νου μας, να δελεαστούμε να γράψουμε, να γράφουμε καθημερινά λίγες μόνο αράδες μην χάνοντας την επαφή με τις λέξεις και τη λογοτεχνία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους…

Τι σημαίνει για εσάς η δημιουργική γραφή;

Είναι η ευκαιρία αξιοποίησης της λογοτεχνίας με τρόπο δυναμικό, βιωματικό, απτό εκκινώντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά μας.

Ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορείτε να μας πείτε πόσο σημαντική είναι η σχέση των παιδιών και των εφήβων με τη διαδικασία της γραφής;

Ζωτική θα έλεγα. Τα παιδιά, οι μαθητές μας, θα πρέπει να πάψουν να φοβούνται τη γραφή, να μην τη συνδέουν με μια ψυχρή αξιολόγηση, να αισθανθούν ότι η γραφή είναι πηγαία έκφραση των σκέψεων και των συναισθημάτων τους αβίαστα, ελεύθερα ώστε να απελευθερωθεί το ευφάνταστο.

freeminds

Έχετε εκδώσει τρία βιβλία για τη δημιουργική γραφή στη γυμνασιακή τάξη. Πώς πιστεύετε ότι μπορούν να ωφεληθούν μαθητές και εκπαιδευτικοί;

Οι μαθητές θα ωφεληθούν αν πρώτα μαθητεύσουν οι εκπαιδευτικοί στη γραφή. Για αυτό με αφόρμηση τα βιβλία αυτά, διοργανώνουμε σεμινάρια δημιουργικής γραφής για εκπαιδευτικούς. Θα μου επιτρέψετε να παρατηρήσω ότι στην τρίτομη σειρά βιβλίων μου «Δημιουργική γραφή στην τάξη» θέτω ασκήσεις- δράσεις αξιοποίησης ύλης του Γυμνασίου, που όμως μπορεί να αξιοποιηθούν κάλλιστα και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση όσο και στο Λύκειο. Η δημιουργική γραφή στην τάξη θα αλλάξει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προς το καλύτερο και το εποικοδομητικότερο.

Έχετε λάβει μέρος σε άλλου είδους εκπαιδευτικές δραστηριότητες; (ομιλίες, παραστάσεις, παρουσιάσεις);

Μου έχει δοθεί η ευκαιρία να συμμετάσχω σε εκδηλώσεις, σε σεμινάρια γραφής για εκπαιδευτικούς και μαθητές, καθώς και σε συνέδρια δημιουργικής γραφής, καταθέτοντας τη σχετική μου εμπειρία, τη γνώση αλλά και το πάθος μου για τη γραφή και τη δημιουργική της αξιοποίηση.

βραβείο

Πώς μπορούν οι μαθητές σήμερα να βελτιώσουν τη σχέση τους με τη γραφή και την ανάγνωση;

Αν αντιμετωπίσουν τη γραφή χωρίς το άγχος της στείρας αξιολόγησης, αν μυηθούν σ’ αυτή με την τεχνική της παίζουσας μάθησης, να συνηθίσουν να την αξιοποιούν ως μέσο έκφρασης και πραγματικής επικοινωνίας με τους γύρω τους.

Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας;

Η έμπνευση δεν ξέρεις που θα σ’ ανταμώσει, γιατί προέρχεται από την ίδια τη ζωή, από το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον μας, είναι δίπλα μας, είναι κοντά μας, μας εγγίζει και μας ευαισθητοποιεί, αρκεί να έχουμε την επιθυμία να εκμεταλλευτούμε την πρόκληση.

Τι κάνει κατά τη γνώμη σας μια ιστορία «γοητευτική»;

Το ευφάνταστο, το πρωτότυπο… Να μην «αντιγράφουμε», να μην μηρυκάζουμε, να μην επαναλαμβάνουμε και να μην επαναλαμβανόμαστε… Οι ιστορίες μας πρέπει να γοητεύουν πρώτα τον γράφοντα, να ταξιδεύουν τη συγγραφική μονάδα προκειμένου να γοητεύσει στη συνέχεια ένα αναγνωστικό κοινό. Η ιστορία μας πρέπει να έχει αληθοφάνεια, ένταση, ενδιαφέρον και συνάμα ενότητα και ειρμό… Δεν είναι απλά «γραφή», είναι λογοτεχνική γραφή, είναι λογοτεχνία!

Ποιες συμβουλές θα δίνατε σε έναν πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα; 

Να γράφει με πάθος και ένταση, με πρόκληση να γοητεύσει τον γράφοντα πρώτα απ’ όλα, να επιχειρεί κάθε φορά να ξεπεράσει τον εαυτό του, να σέβεται τους εαυτό του και τους αναγνώστες του έχοντας συνείδηση της σοβαρής αποστολής του σ’ αυτό το μετερίζι.

Επικοινωνία με τον συγγραφέα:
E-mail: dioleimonis@gmail.com
Facebook: Dionisis Leimonis

Ρία Ροροπούλου