Ανεστραμμένη τάξη

Ανεστραμμένη τάξη ή αλλιώς η τάξη ανάποδα! The flipped classroom! Ένα νέο μοντέλο διδασκαλίας, το οποίο αντέστρεψε και ανέτρεψε όσα μέχρι τώρα πιστεύαμε για τη διδασκαλία στο σχολείο. Η μέθοδος που έρχεται να δώσει απαντήσεις στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό μέσο στο «οπλοστάσιο» του εκπαιδευτικού

Όλοι μας όταν σκεφτόμαστε το σχολείο έρχονται στο μυαλό μας ατελείωτες ώρες μαθήματος και διδασκαλίας, ενώ οι ασκήσεις ήταν η δουλειά που είχαμε να κάνουμε στο σπίτι. Ουσιαστικά μέχρι τώρα στο σχολείο μαθαίναμε το κομμάτι της θεωρίας και στο σπίτι ασχολούμασταν με το κομμάτι της πρακτικής εφαρμογής. Η ανατροπή ήρθε από τον Jonathan Bergmann και τον Aaron Sams, οι οποίοι αναρωτήθηκαν για το πώς θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν καλύτερα τον σχολικό χρόνο που είχαν με τους μαθητές τους. Έτσι σκέφτηκαν να γίνεται η παράδοση του μαθήματος στο σπίτι μέσω ενός διαδραστικού τρόπου μάθησης, δηλαδή μέσω internet ή DVD και μέσα στη τάξη να γίνονται ασκήσεις, πρακτικές εφαρμογές και συζήτηση. Ο εκπαιδευτικός μαγνητοσκοπεί τη διδασκαλία σε ένα 5 λεπτο βίντεο, το οποίο οι μαθητές πρέπει να παρακολουθήσουν στο σπίτι όποτε οι ίδιοι θέλουν. Ο χρόνος της μαγνητοσκοπημένης διδασκαλίας είναι αυστηρά 5 λεπτά για να μην κουραστούν ή βαρεθούν τα παιδιά. Ο ρόλος του δασκάλου είναι να βοηθά τους μαθητές να κάνουν αυτό που κανονικά θα έκαναν σπίτι τους, να τους βοηθά να καταλάβουν και να μάθουν αυτά που άκουσαν από την διάλεξη που παρακολούθησαν στο σπίτι τους. Στην αναποδογυρισμένη τάξη ο δάσκαλος είναι διαμεσολαβητής της γνώσης και ο μαθητής αρχηγός. Οι εισηγητές της τεχνικής υποστηρίζουν ότι παρατήρησαν βελτίωση σε όλους σχεδόν τους μαθητές.

Η τεχνική, η οποία ξεκίνησε από την Αμερική αλλά εφαρμόζεται με μικρά βήματα και στην Ελλάδα, έχει αποκτήσει αρκετούς υποστηρικτές  αλλά και ένθερμους αντιπάλους. Το μεγάλο πλεονέκτημα είναι η εξατομικευμένη, διαφοροποιημένη διδασκαλία. Ο καθηγητής έχει την ευκαιρία και τον χρόνο να ασχολείται με τον κάθε μαθητή του ξεχωριστά, να προσαρμόζεται στις ανάγκες του άρα να είναι πιο αποτελεσματικός. Επίσης δημιουργεί ισχυρές σχέσεις ανάμεσα σε μαθητή και δάσκαλο, δημιουργεί ένα συνεργατικό περιβάλλον μάθησης και καθιστά έναν εύκολο τρόπο  να μοιράζονται οι εκπαιδευτικοί τις γνώσεις τους μεταξύ τους, με του μαθητές και τους γονείς των μαθητών τους αλλά και γενικά με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Τέλος προσφέρει τη δυνατότητα στους μαθητές να πατήσουν pause και rewind και να δώσουν έμφαση στα σημεία που τους ενδιαφέρει περισσότερο.

Από την άλλη πλευρά οι πιο δύσπιστοι για τη μέθοδο υποστηρίζουν ότι χάνεται η αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή, ότι η γνώση τυποποιείται σε ένα βίντεο και ότι δεν είναι για όλους εύκολη η πρόσβαση στο διαδίκτυο. Όπως επίσης ότι οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να αφιερώνουν πολλές περισσότερες ώρες για την προετοιμασία της διδασκαλίας τους.

Ωστόσο,  δεν ξέρω αν μπορεί να εφαρμοστεί σε καθημερινό επίπεδο, ούτε τι αποτελέσματα  θα έχει, βλέπω το «flipped classroom» περισσότερο ως εναλλακτική μέθοδο διδασκαλίας προκειμένου να σπάσει η μονοτονία του παραδοσιακού μαθήματος, ως τροφή για νέες ιδέες, σκέψεις και προτάσεις για ανανέωση των μεθόδων διδασκαλίας. Είναι πάντως κάτι νέο και φρέσκο που εύκολα θα τραβήξει το ενδιαφέρον των μαθητών.

Αλεξάνδρα